سقوط شهر قصیر بدست ارتش ملی سوریه٬ عمر بحران را کوتاه و موجب فروپاشی دشمن خواهد شد
ترجمه٬ زیرنویس ها و توضیح: احمد مزارعی ترجمه٬ زیرنویس ها و توضیح: احمد مزارعی


جنگ جهانی موجود برعلیه سوریه که به رهبری غرب و صهیونیسم پیش برده می شود٬ با هدف متلاشی کردن٬ تجزیه کردن و تسلط بر کل خاورمیانه و غارت ثروت های آن است. این جنگ آنچنان که مزدوران و خائنان اعلام می دارند٬ هیچ رابطه ای با آزادی و دمکراسی ندارد و این مقولات در جنگ موجود هیچ محلی از اعراب هم ندارد.

نویسنده: سرتیب دکتر محمد امین حطیط٬ استاد دانشگاه و متخصص مسائل استراتژیک نظامی٬ لبنان

ahmad mazaei1

   پیروزی های نظامی اخیر ارتش عربی سوریه در قصیر به همراهی با نیروهای همراه٬ مجموعه ای از اهداف عملیاتی و استراتژیک مهم را برآورده نمود که به راحتی می توان تصور کرد که بحران سوریه پس از این پیروزی وارد مرحله تازه ای شده است. می توان بر این مرحله نام تصفیه حساب با دشمنان گذاشت. تصفیه ای که بر اساس یک استراتژی محکمی بنا شده که طراحان آن با دقت و عقلانیت تمام و درنظر گرفتن همه عناصر زیربط در عرصه بین المللی و همه جزئیات وجود در منطقه و هم چنین سوریه٬ با دقت تمام درنظر گرفته اند. براین اساس جنگ قصیر بطور حتم دستاوردهای زیر را دربر خواهد داشت:

۱- متلاشی شدن پل کمک رسانی و عبور از طرابلس(شهری در لبنان) به سوی شهر قصیر از طریق عکار و عرسال و قاع(نام شهرهای شمالی لبنان). این قطع ارتباط موجب زیان بزرگی از نظر استراتژیک و عملیات رزمی خواهد بود که مانع عملیات تروریستی آنها شده و در ادامه آنها را از استفاده از امکان سریع کمک رسانی به پشت جبهه های استراتژیک و عملیاتی محروم خواهد ساخت٬ بویژه که آنها نیاز شدیدی به منطقه میانی و از آنجا به سوی دمشق و حماء داشتند.

۲- جدا کردن موقعیت های عملیاتی تروریست ها در شمال سوریه از منطقه میانی و جنوب و ساقط کردن همه توانایی های آنها در جهت زیرسازی و کمک رسانی دو جانبه٬ مسئله ای که مبارزه آینده آنها را بر علیه ارتش عربی سوریه٬ بسیار پیچیده خواهد کرد٬ زیرا ارتش عربی سوریه در حال حاضر مشغول پاکسازی سراسری تروریست ها است٬ جنگی که از ماه مارس گذشته با سرسختی و موفقیت آغاز شده است.

۳- در نتیجه پیروزی در قصیر٬ تروریست ها هرچه بیشتر دچار پراکندگی و تلاشی شده و هم اکنون سایه سنگین یأس و نا امیدی بر همه آنها سنگینی می کند٬  بخشی از آنها فرار کرده٬ بخشی تسلیم شده و اسلحه خود را تحویل ارتش عربی سوریه داده اند و بخشی از آنها به زد و خورد داخلی در میان خود و یا نومیدانه به درگیری ادامه می دهند.

۴-در آستانه شکست٬ ارتش توانست بر بسیاری اسرار و گره گاه های مهم نظامی و بر گنج بزرگی از اطلاعات دسترسی پیدا کند که موجب اوج گیری توانایی معنوی نیروهای رزمنده ارتش سوریه گردید. این وضعیت موجب خواهد شد که ارتش با سهولت بیشتری در مناطق دیگری که در نوبت پاکسازی قرار دارند٬ عملیات خود را پیش ببرد.

  اما از نظر تأثیرات بین المللی(۱) پیروزی ارتش سوریه در قصیر باید گفت که سرعت پیروزی و نتیجه گیری که همراه با تاکتیک های بسیار حرفه ای و دقیق و اجرای ماهرانه بود٬ اردوی دشمنان را حداقل به دو جریان تفسیم کرد:

*جریان عقلانی و واقع بین که براساس منطق ارزیابی از خسارت های تحمیل شده حرکت خواهد کرد و در نتیجه برای نجات خود از مخمصه فعلی به کنفرانس بین المللی روی خواهد آورد.

*جریانی دیگر که به قماری نامعلوم دست خواهد زد و وارد میدان نبرد شده و مجددا زیان هایش بیشتر خواهد شد.اعراب خلیج فارس و ترکیه پیشگامان این گروه هستند.

   اما هر آنچه که پیش بیاید٬ ما می گوئیم که مرحله متلاشی شدن جبهه دشمنان سوریه آغاز گشته و هر روز بر شکست ها و خسارت های مادی و معنوی آنها افزوده خواهد شد. این را نیز باید گفت که در شهر قصیر جنگ افزارهای اسرائیلی نیز بدست ارتش سوریه افتاده است٬ اگرچه نیاز به گفتن نیست که جنگ برعلیه سوریه٬ از طرف غرب و صهیونیسم برعلیه همه ملت عرب و محور مقاومت است که می کوشد از منافع و مصالح و حقوق خود دفاع کند.ما نیاز نداشتیم تا در مورد وجود جنگ افزرهای اسرائیلی در قصیر صحبت کنیم٬ زیرا رسانه ها٬ از جمله رسانه های بی طرف در مورد آن گزارش دادند٬ اما در نتیجه گیری از این امر در حداقل می توان چنین گفت:

۱- هر آنکسی که خود را وابسته ملت عرب میداند و باور به حقوق آنها داشته و درجهت بازپس گیری آن عمل می کند٬ حق دارد تا با اسرائیل در هرکجا بجنگد٬ بنابراین جنگ با اسرائیل در قصیر نه تغییر در جهت لوله تفنگ٬ بلکه نشانه رفتن آن در مسیری کاملا صحیح است.

۲- جنگ جهانی موجود برعلیه سوریه که به رهبری غرب و صهیونیسم پیش برده می شود٬ با هدف متلاشی کردن٬ تجزیه کردن و تسلط بر کل خاورمیانه و غارت ثروت های آن است. این جنگ آنچنان که مزدوران و خائنان اعلام می دارند٬ هیچ رابطه ای با آزادی و دمکراسی ندارد و این مقولات در جنگ موجود هیچ محلی از اعراب هم ندارد.

۳- پیروزی در جنگ دفاعی فعلی سوریه٬ صفحه درخشان دیگری در ادامه پیروزی ها و دستاوردهایی است که از سال ٬۲۰۰۰ برعلیه جبهه دشمن صهیونیستی و آمریکای حامی و نگهدارنده اش٬ نصیب محور مقاومت شده است.

۴- درهم شکستن تهاجم صهیونیستی در آخرین نبرد موجود در سرزمین سوریه٬ گام مهمی در جهت نجات کل منطقه خاورمیانه از خطرات توسعه طلبی اسرائیل و جبهه استعماری عرب به حساب می آید.

پایان

زیرنویس و توضیح از مترجم است:

(۱)- برای روشن تر شدن اهمیت پیروزی اخیر ارتش عربی سوریه٬ اظهارات دیروز «نیورک تایمز» در این مورد جالب است:«سقوط شهراستراتژیکی قصیر٬ به دست ارتش سوریه به مثابه شکست بسیار خطرناکی برای مخالفان مسلح دولت سوریه می باشد» و در ادامه می افزاید:«دولت سوریه می کوشد پس از قصیر شهرهای بیشتری را اشغال٬ تا به دین وسیله موقعیت خود را در مذاکرات آینده ژنو۲ ٬ مستحکم سازد.» و در ادامه:«جنگ در شهر حمص نقطه تحول بزرگی است که سرنوشت مخالفان مسلح و دولت سوریه را رقم می زند و سقوط شهر قصیر به معنی پایان نبردهای شهر حمص در تمامی خود می باشد».

   در حال حاضر شهر حمص میان دولت سوریه و مخالفان مسلح بدین شکل تقسیم شده که مرکز شهر در دست تروریست ها و اطراف شهر و حومه در کنترل ارتش است. با وجود سقوط شهر قصیر مقدمات سقوط کامل شهر حمص نیز مهیا شده است.

(۲)- از نظر امپریالیسم آمریکا و وابستگانش٬ کل خاورمیانه منطقه «قرق» آنها است و کسی نباید «تمرد» کند. با وجود شوروی جبهه متحد و گسترده ای برای آزادی کل خاورمیانه وجود داشت. در ایران٬ یمن٬ ظفار٬ فلسطین و…از ایران به فلسطین می رفتند و یا ظفار و…از نظر امپریالیسم آمریکا٬ خاورمیانه هم چنان باید در قرق بماند. انفجارهای عراق٬ توطئه در لبنان٬ طیف وسیع مزدوران و تجزیه طلبان ایرانی را باید در این چهارچوب همین سیاست آمریکا دید. محور مقاومت لبنان درست در نقطه مقابل آمریکا عمل می کند. مبارزه خلق ها برای آزادی٬ مبارزه طبقات محروم برای عدالت و مبارزه عمومی برعلیه استعمار افت و خیز دارد٬ اما سر بر می آورد.حوادث موجود در سوریه٬ لبنان٬ عراق٬ یمن٬ عربستان٬ بحرین و…را باید در این چهارچوب دید و ارزیابی کرد و موقعیت خود را مشخص نمود. تشخیص درستی یا نادرستی مبارزات موجود در خاورمیانه بخصوص با پیش روی جنگ در سوریه٬ کاملا روشن شده است.


May 23rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی